Bab 3 : TEKANAN EMOSI DALAM
KALANGAN MURID
1) PENGENALAN
-
Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu sama lain dan
menyediakan emosi pelajar.
- Ini
penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam setiap kegiatan keilmuan
yang diadakan di sekolah.
-
Emosi pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru lebih
bersifat pembimbing di sisi.
- Guru
perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani
dalam kalangan pelajar sememangnya.
2) TANDA-TANDA AWAL GANGGUAN EMOSI
ASPEK EMOSI YANG SEMAKIN SUKAR DILIHAT DALAM
KEHIDUPAN PELAJAR KINI ADALAH SEPERTI BERIKUT
- empati
iaitu memahami orang lain secara mendalam
-
mengungkapkan dan memahami perasaan
-
mengendalikan amarah
-
kemandirian iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
-
kemampuan untuk menyesuaikan diri
- disukai
oleh orang lain
-
kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang berada
di sekeliling
-
semangat setiakawan
-
keramahan
-
sikap hormat-menghormati
KEBIASAANNYA SESEORANG YANG MERASA EMOSINYA
TERGANGGU ADALAH SEPERTI BERIKUT
-
Kecemasan dan marah
-
Sukar tunjukkan emosi tertentu
-
Alami kesulitan
-
Konflik
3) GANGGUAN EMOSI BOLEH DIKATEGORIKAN KEPADA 3
KUMPULAN IAITU
-
gangguan emosi ringan
-
gangguan emosi sedarhana
-
gangguan emosi berat
4) PUNCA GANGGUAN EMOSI
-
Persekitaran sekola
- Gaya
pengajaran guru
-
Peristiwa dalam keluarga
-
Pengaruh keluarga
-
Pengaruh rakan sebaya
-
Tindakan guru
-
5) TANDA-TANDA MASALAH EMOSI DAN
SOSIAL DALAM KALANGAN PELAJAR ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
-
tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasaba
-
selalu mengantuk atau tertidur di dalam kelas
-
sentiasa kelihatan letih
-
kerap sakit perut
-
mudah diserang penyakit
-
duduk dalam keadaan yang tidak selesa
-
pencapaian akademik yang semakin merosot
-
sering berasa cemas, takut dan benci
6) LANGKAH-LANGKAH MENANGANI GANGGUAN
EMOSI
-
Peranan ibu bapa
-
Tindakan guru
- Gaya
pengajaran
-
Kepimpinan guru
-
Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
-
Kerjasama
-
Penerapan nilai
-
Suasana ceria
-
Penerangan jelas
7) HAK ASASI KANAK-KANAK
-
Menurut Hak Asasi Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang
pendidikan
-
semua kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama.
-
kanak-kanak tidak seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
-
orang dewasa yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai
orang-orang yang terselamat di sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan
pengasingan.
-
tiada sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan
mereka.
8) ANTARA HAK SETIAP
KANAK-KANAK ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
-
untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan
-
untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi
-
untuk tinggal di dalam komuniti dan persekitaran yang aman dan damai
-
untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan
sihat
-
untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri
-
untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah
-
untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan
dan bahaya
-
untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan
-
untuk berupaya mengekspresi pandangan sendiri.
9) KONVENSYEN MENGENAI HAK
KANAK-KANAK
-
Perkara 2: tiada diskriminasi
-
Perkara 3: diberi pelindungan
-
Perkara 6: hak untuk hidup
-
Perkara 13: kebebasan bersuara
-
Perkara 19: diberi peruntukan undang-undang
-
Perkara 23: menikmati kehidupan
-
Perkara 28:Hak pendidikan
-
Perkara 29: halatuju pendidikan
-
Perkara 30: hak dalam komuniti
-
Perkara 32: dilindungi dari segi ekonomi
-
Perkara 34: tiada eksploitasi
10) Hak kanak-kanak:Seksyen 17
-
Dilindungi dari segi fizikal
-
Tiada penganiayaan
-
Pergaulan yang sihat
- Hak
kesihatan
-
Kemudahan bekalan makanan
- Elak
penderaan emosi
No comments:
Post a Comment