Wednesday, 18 February 2015

PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN INOVASI GURU







             BAB 6 :  PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN INOVASI GURU


i.      Bawa perubahan

                       i.            Penuhi keperluan semasa

                      ii.            Selesaikan masalah

                     iii.            Kembangkan bakat pelajar

                     iv.            Guna pelbagai bahan

                      v.            Tingkatkan kualiti pendidikan

                     vi.            Kecekapan bertambah

                    vii.            Jana idea kreatif

                   viii.            Tidak membosankan

                    ix.            Jadi tempat rujukan

                    x.            Menarik minat pelajar

                    xi.            Perlu bersikap terbuka

                   xii.            Sokongan pihak pengurusan  



STRATEGI PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan.

 inovasi sbgai pembangunan teknologi baru @ aplikasi sst teknologi dlm kegunaan tertentu.

Kbolehn utk mncipta kmahirn di dlm mnyelesaikn sstu masalah & peluang utk meningkatkn @ memperkayakan traf hidup masyarakat.

Harvard’s Theodore Levitt – innovation is doing new things.

Penciptaan cara-cara baru untuk menyampaikan nilai kepada pengguna.

Penghasilan produk @ kaedah yg baru ke arah keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Keadaan di mana individu @ kelompok manusia @ sesebuah organisasi memahami, mengetahui & mampu aplikasi daya kreativiti dalam usaha utk:

Membuat kpstsn

Selesaikan masalah

Terbit idea Hasilkan inovasi (produk, proses & sistem)

Inovasi Dalam pendidikan
aktiviti yg melibatkan pembaharuan & perubahan yg positi dalam pelaksanaan kurikulum & aktiviti kurikulum yg berkaitan dgn kurikulum di peringkat sekolah.

Hasil cetusan idea yg kreatif dlm aspek kerja utk meningkatkan kualiti & produktiviti organisasi sekolah.


Pelaksaan kurikulum – usaha melaksanakan kurikulum melalui baha-bahan kurikulum, teknologi pendidikan, kaedah p&p serta penilaian pembelajaran.

Pembaharuan – melalui cara, kaedah.

 Teknik & pendekatan baru yg meningkatkan pembelajaran.

Ambil kira kesesuaian kos, masa, tenaga dan penggunaannya.

 Tingkat kecekapan & keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan serta beri faedah kpd murid.

Inovasi dalam p&p harus melibatkan:

Konsep berfikir scra kreatif & kreatif

Kepintaran kreatif Tindakan kreatif

Factor & elemen yg rangsang kreativiti Teknik fikir kreatif

Selesai masalh secara kreatif

Guru perlu tahu kebolehan, latar belakang, pengalaman dan keluarga mereka – dpt knal past keperluan & masalah murid.


Tujuan inovasi
Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bg para pengguna dgn teknologi sbg terasnya.  Melahirkan sebuah citra masyarakat kreatif (creative society), dan Negara kreatif (creative society).


Keperluan inovasi guru
Pengajaran lebih menarik

 Kejayaan kurikulum

Kembangkan potensi pelajar

Penyampaian nilai


ADAPTASI PELBAGAI INOVASI DAN PERUBAHAN

Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p.

 Suaikan dgn keperluan – gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yg hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai & sikap yg ingin dipupuk

Perlu kerjasama semua pihak

Proses interaksi – hasil aktiviti guru & murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.


Ciri-ciri pendidik kreatif
Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.

Fleksibel & terbuka dalm p&p – sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian & kerencaman idea bakat & tingkah laku murid, gemar layan ptayaan murid. Sesuaikan p&p dgn gaya pembelajran murid, tekankan soal minat, intelektual, kreativiti, sikap, penghayatan.

Guna alat bantuan terkini – computer, perisian (software), internet Suaikan dgn situasi

Beri peluang pelajar jana idea

Aplikasi dalm pelbagai situasi – kuatkan daya ingatan Criteria inovasi @ perubahan
Pengurangan kos operasi – cth: jimat borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang) Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam p&p

Peningkatan hasil kerja – cth: perubahn prosedur periksa kenderaan komersial (JPJ dapt periksa bnyk knderaan)

Peningkatan dlm tahap kepuasaan hati pelanggan – (penilaian ibu bapa terhadap pengurusan pihak sekolah)

Aspek inovasi dalam pendidikan
Bersifat simple -  berfokus

Bermula secara kecil-kecilan – tahu matlamat asal, spesifik

Ciptaan masa kini – guna pada masa sekarang, ada apliksi serta merta.

Prinsip inovasi dalam pengajaran
Keputusan berdasarkan matlamat jelas

Bantu rakan/berpasukan

Kongsi idea Belajar melalui pengalaman Inovasi perlu dicari

Pelaksanaan inovasi dlm pengajaran
Kreativiti Lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri2 keaslian (idea yg asli) & adptasi (pnambahbaikn & pngubahsuaian idea asal).
Hasil inovasi  diukur dgn ambil kira thap plaksanaan & replicability sst inovasi
Tahap pelaksanaan Lihat sjauh mana ia telah berjaya secara penuh (lepasi peringkat percubaan)
Secara percubaan – (di peringkat Prototaip
Replicability Lihat sjauh mna ada ciri replicability & trbukti blh diguna pkai oleh individu tnpa kos tinggi
Impak (outcome) Dinilai melaui criteria efisen (kecekapan & signifikankan sst inovasi
Efisien – sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan di Negara.

Signifikan

Penuhi ciri signifikan, beri impak kpd keberkesanan & kecekapan p&p
Halangan dalam inovasi di sekolah
Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah 

Perasaan bimbang  

 Konflik 

Rasa tidak tenteram 

Kesukaran guru tukar amalan yg baru 

 Tidak yakin guna alat canggih – elektronik, teknologi computer, telekomunikasi  Technophobia (Nigeria) – takut pada media elekronik, takaut pda peralatan elektronik, takut peranan guru diambil oleh media

Cbaran pelaksanaan inovasi kurikulum yg berkesan
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah

Keupayaan guru dr segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.

Sikap guru (Omar Hashim )

Faktor inesia – rasa selesa & puas hati dgn apa yg dialami (xnak berubah).

Rasa terancam – xyakin bt sst yg baru

Masa & kemudahan – tidak ckup masa & kemudahan (elak diri)


 Tumpuan dalam teori tahap perkembangan guru (Fuller 1975)
(i)    Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.

Persoalan – bentuk penampilan guru, kehendak & keperluan pengurusan sekolah.

Sukar laksanakan inovasi – psikologi kurang stabil.

(ii)        Tahap tumpuan tugas.
Stabil emosi.

Berfikir cara melaksanakan tugas dgn baik spt penyediaan bhn pengajarann, berkerjasama  dgn rakan setugas, & sedia terima info bru ttg tgas.

Sedia buat inovasi bila diperlukan.

(iii)      Tahap tumpuan kesan
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.

Prihatin thdap kewajaran aplikasi  yg diajar utuk manfaat murid, guru & masy.

Lebh kritis, tahu rasional bt inovasi.  

Tumpuan guru Model Mengatsi Rintangan Perubahan (1978)
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu

Tumpuan berkaitan peribadi Fikir ttg kemampuan & sedia bt inovasi.

Tumpuan terhadap selfsurvival.

Persoalan : Mampukah dari segi kemahiran, kecekapan, pengetahuan & pengalaman, masa, keluarga, waktu senggang.

Tumpuan berkaitan tugas Laksana inovasi dgn cekap.

Tambahbaik kecekapan pengajaran, sedia bhn kurikulum yg menarik, guna media pengajaran secara kreatif & kritis, tarik minat murid, wujud interpersonal.

Tumpuan berkait kesan Tahap keyakinan tinngi dlm laksana tugas.

Inovasi beri impak kpd murid.

Peringkat adaptasi inovasi dalam pendidikan
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti  @ selesai masalah (modifikasi)

 Organisasi – aktif dan Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan maksimum).

Organisasi inovatif -  berwawasan, bijak atur strategi
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).



Kepekaan – peka persekitaran,

Tingkatkan keselesaan dan kualiti Muafakat – perbincangan info & fakta Keperluan pelajar   Asas rintangan – cuba idea unik & ganjil Jangkaan – keperluan masa hadapan Masalah lain dalam inovasi pendidikan
Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan

Kepakaran terhad Kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan

Kesan sampingan negative ridak dipulihkan – ancam kredibiliti inovasi Sokongan tdk konsisten Wujud perbezaan pendapat Kurang sambutan, banyk kritikan Wujud kekeliruan definisi & keperluan inovasi

Inovasi Dalam  Mendasari Perkembangan Pendidikan
Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
Inovasi professional – personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
Inovasi pemikiran -  perkmbngn minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
Inovasi persekitaran belajar – suasana & tmpat belajar
Inovasi pengurusan – inovasi dlm system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah  Inovasi teknologi – sumbng kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah

No comments:

Post a Comment