BAB 6 : PENGURUSAN
INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN INOVASI GURU
i. Bawa
perubahan
i. Penuhi
keperluan semasa
ii. Selesaikan
masalah
iii. Kembangkan
bakat pelajar
iv. Guna
pelbagai bahan
v. Tingkatkan
kualiti pendidikan
vi. Kecekapan
bertambah
vii. Jana
idea kreatif
viii. Tidak
membosankan
ix. Jadi
tempat rujukan
x. Menarik
minat pelajar
xi. Perlu
bersikap terbuka
xii. Sokongan
pihak pengurusan
STRATEGI PENGURUSAN INOVASI DAN
PERUBAHAN
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan.
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan.
inovasi sbgai pembangunan
teknologi baru @ aplikasi sst teknologi dlm kegunaan tertentu.
Kbolehn utk mncipta kmahirn di dlm
mnyelesaikn sstu masalah & peluang utk meningkatkn @ memperkayakan traf
hidup masyarakat.
Harvard’s Theodore Levitt –
innovation is doing new things.
Penciptaan cara-cara baru untuk
menyampaikan nilai kepada pengguna.
Penghasilan produk @ kaedah yg baru
ke arah keberkesanan pelaksanaan kurikulum. Keadaan di mana individu @ kelompok
manusia @ sesebuah organisasi memahami, mengetahui & mampu aplikasi daya
kreativiti dalam usaha utk:
Membuat kpstsn
Selesaikan masalah
Terbit idea Hasilkan inovasi (produk,
proses & sistem)
Inovasi Dalam pendidikan
aktiviti yg melibatkan pembaharuan & perubahan yg positi dalam pelaksanaan kurikulum & aktiviti kurikulum yg berkaitan dgn kurikulum di peringkat sekolah.
aktiviti yg melibatkan pembaharuan & perubahan yg positi dalam pelaksanaan kurikulum & aktiviti kurikulum yg berkaitan dgn kurikulum di peringkat sekolah.
Hasil cetusan idea yg kreatif dlm
aspek kerja utk meningkatkan kualiti & produktiviti organisasi sekolah.
Pelaksaan kurikulum – usaha
melaksanakan kurikulum melalui baha-bahan kurikulum, teknologi pendidikan,
kaedah p&p serta penilaian pembelajaran.
Pembaharuan – melalui cara, kaedah.
Teknik & pendekatan baru yg
meningkatkan pembelajaran.
Ambil kira kesesuaian kos, masa,
tenaga dan penggunaannya.
Tingkat kecekapan &
keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan serta beri faedah kpd murid.
Inovasi dalam p&p harus
melibatkan:
Konsep berfikir scra kreatif &
kreatif
Kepintaran kreatif Tindakan kreatif
Factor & elemen yg rangsang
kreativiti Teknik fikir kreatif
Selesai masalh secara kreatif
Guru perlu tahu kebolehan, latar
belakang, pengalaman dan keluarga mereka – dpt knal past keperluan &
masalah murid.
Tujuan inovasi
Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bg para pengguna dgn teknologi sbg terasnya. Melahirkan sebuah citra masyarakat kreatif (creative society), dan Negara kreatif (creative society).
Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bg para pengguna dgn teknologi sbg terasnya. Melahirkan sebuah citra masyarakat kreatif (creative society), dan Negara kreatif (creative society).
Keperluan inovasi guru
Pengajaran lebih menarik
Pengajaran lebih menarik
Kejayaan kurikulum
Kembangkan potensi pelajar
Penyampaian nilai
ADAPTASI PELBAGAI INOVASI DAN
PERUBAHAN
Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p.
Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p.
Suaikan dgn keperluan – gaya
pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yg hendak
disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai &
sikap yg ingin dipupuk
Perlu kerjasama semua pihak
Proses interaksi – hasil aktiviti
guru & murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.
Ciri-ciri pendidik kreatif
Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
Fleksibel & terbuka dalm p&p
– sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian &
kerencaman idea bakat & tingkah laku murid, gemar layan ptayaan murid.
Sesuaikan p&p dgn gaya pembelajran murid, tekankan soal minat, intelektual,
kreativiti, sikap, penghayatan.
Guna alat bantuan terkini – computer,
perisian (software), internet Suaikan dgn situasi
Beri peluang pelajar jana idea
Aplikasi dalm pelbagai situasi –
kuatkan daya ingatan Criteria inovasi @ perubahan
Pengurangan kos operasi – cth: jimat borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang) Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam p&p
Pengurangan kos operasi – cth: jimat borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang) Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam p&p
Peningkatan hasil kerja – cth:
perubahn prosedur periksa kenderaan komersial (JPJ dapt periksa bnyk knderaan)
Peningkatan dlm tahap kepuasaan hati
pelanggan – (penilaian ibu bapa terhadap pengurusan pihak sekolah)
Aspek inovasi dalam pendidikan
Bersifat simple - berfokus
Bersifat simple - berfokus
Bermula secara kecil-kecilan – tahu
matlamat asal, spesifik
Ciptaan masa kini – guna pada masa
sekarang, ada apliksi serta merta.
Prinsip inovasi dalam
pengajaran
Keputusan berdasarkan matlamat jelas
Keputusan berdasarkan matlamat jelas
Bantu rakan/berpasukan
Kongsi idea Belajar melalui
pengalaman Inovasi perlu dicari
Pelaksanaan inovasi dlm
pengajaran
Kreativiti Lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri2 keaslian (idea yg asli) & adptasi (pnambahbaikn & pngubahsuaian idea asal).
Hasil inovasi diukur dgn ambil kira thap plaksanaan & replicability sst inovasi
Tahap pelaksanaan Lihat sjauh mana ia telah berjaya secara penuh (lepasi peringkat percubaan)
Secara percubaan – (di peringkat Prototaip
Replicability Lihat sjauh mna ada ciri replicability & trbukti blh diguna pkai oleh individu tnpa kos tinggi
Impak (outcome) Dinilai melaui criteria efisen (kecekapan & signifikankan sst inovasi
Efisien – sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan di Negara.
Kreativiti Lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri2 keaslian (idea yg asli) & adptasi (pnambahbaikn & pngubahsuaian idea asal).
Hasil inovasi diukur dgn ambil kira thap plaksanaan & replicability sst inovasi
Tahap pelaksanaan Lihat sjauh mana ia telah berjaya secara penuh (lepasi peringkat percubaan)
Secara percubaan – (di peringkat Prototaip
Replicability Lihat sjauh mna ada ciri replicability & trbukti blh diguna pkai oleh individu tnpa kos tinggi
Impak (outcome) Dinilai melaui criteria efisen (kecekapan & signifikankan sst inovasi
Efisien – sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan di Negara.
Signifikan
Penuhi ciri signifikan, beri impak
kpd keberkesanan & kecekapan p&p
Halangan dalam inovasi di sekolah
Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
Halangan dalam inovasi di sekolah
Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
Perasaan bimbang
Konflik
Rasa tidak tenteram
Kesukaran guru tukar amalan yg baru
Tidak yakin guna alat canggih –
elektronik, teknologi computer, telekomunikasi Technophobia (Nigeria) –
takut pada media elekronik, takaut pda peralatan elektronik, takut peranan guru
diambil oleh media
Cbaran pelaksanaan inovasi kurikulum
yg berkesan
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
Keupayaan guru dr segi motivasi,
sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
Sikap guru (Omar Hashim )
Faktor inesia – rasa selesa &
puas hati dgn apa yg dialami (xnak berubah).
Rasa terancam – xyakin bt sst yg baru
Masa & kemudahan – tidak ckup
masa & kemudahan (elak diri)
Tumpuan dalam teori tahap
perkembangan guru (Fuller 1975)
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
Persoalan – bentuk penampilan guru,
kehendak & keperluan pengurusan sekolah.
Sukar laksanakan inovasi – psikologi
kurang stabil.
(ii)
Tahap tumpuan tugas.
Stabil emosi.
Stabil emosi.
Berfikir cara melaksanakan tugas dgn
baik spt penyediaan bhn pengajarann, berkerjasama dgn rakan setugas,
& sedia terima info bru ttg tgas.
Sedia buat inovasi bila diperlukan.
(iii)
Tahap tumpuan kesan
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.
Prihatin thdap kewajaran
aplikasi yg diajar utuk manfaat murid, guru & masy.
Lebh kritis, tahu rasional bt
inovasi.
Tumpuan guru Model Mengatsi Rintangan
Perubahan (1978)
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
Tumpuan berkaitan peribadi Fikir ttg
kemampuan & sedia bt inovasi.
Tumpuan terhadap selfsurvival.
Persoalan : Mampukah dari segi
kemahiran, kecekapan, pengetahuan & pengalaman, masa, keluarga, waktu
senggang.
Tumpuan berkaitan tugas Laksana
inovasi dgn cekap.
Tambahbaik kecekapan pengajaran,
sedia bhn kurikulum yg menarik, guna media pengajaran secara kreatif &
kritis, tarik minat murid, wujud interpersonal.
Tumpuan berkait kesan Tahap keyakinan
tinngi dlm laksana tugas.
Inovasi beri impak kpd murid.
Peringkat adaptasi inovasi dalam
pendidikan
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
Organisasi – aktif dan
Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan maksimum).
Organisasi inovatif -
berwawasan, bijak atur strategi
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
Kepekaan – peka persekitaran,
Tingkatkan keselesaan dan kualiti
Muafakat – perbincangan info & fakta Keperluan pelajar Asas
rintangan – cuba idea unik & ganjil Jangkaan – keperluan masa hadapan
Masalah lain dalam inovasi pendidikan
Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
Kepakaran terhad Kajian secara
bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan
Kesan sampingan negative ridak
dipulihkan – ancam kredibiliti inovasi Sokongan tdk konsisten Wujud perbezaan
pendapat Kurang sambutan, banyk kritikan Wujud kekeliruan definisi &
keperluan inovasi
Inovasi Dalam Mendasari
Perkembangan Pendidikan
Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
Inovasi professional – personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
Inovasi pemikiran - perkmbngn minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
Inovasi persekitaran belajar – suasana & tmpat belajar
Inovasi pengurusan – inovasi dlm system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah Inovasi teknologi – sumbng kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah
Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
Inovasi professional – personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
Inovasi pemikiran - perkmbngn minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
Inovasi persekitaran belajar – suasana & tmpat belajar
Inovasi pengurusan – inovasi dlm system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah Inovasi teknologi – sumbng kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah
No comments:
Post a Comment